Dagverloop in de klas:

8u40   Individueel onthaal

De kleuters

·         hangen hun jas aan de kapstok (eigen symbooltje met naam)

·         Dinsdag en donderdag fruitdoosjes in de fruitmand

·         Maandag de brieventas in de brieventasdoos die steeds zal klaarstaan.

·         Wanneer we iets meebrengen rond een thema, nemen we dit mee in de klas

·         Kleuters zetten hun boekentas in het boekentassenrek.

 

Er is even tijd om rustig aan de dag te beginnen met een persoonlijk babbeltje/boekje lezen/ vrij te tekenen.

 

9u00   Klassikaal onthaal

·         Goeiemorgenlied wordt gezongen (dit verandert in de loop van het schooljaar)

·         Kindje van de dag wordt gekozen (met het keuzeliedje ‘rommeldebom’)Deze kleuter mag dan ook naast de juf zitten en kiest een vriendje om telkens vooraan in de rij te staan.

·         We maken de klaspoppen ‘Flo’ en ‘Flor’ wakker met een versje. Ze wensen iedereen persoonlijk een goeiemorgen met een knuffel, een high five, een zoen,... (elke dag gevarieerd)

·         We zetten nadien de kalenders juist:

ü  Aanwezigheidsbord:

We kijken wie er is vandaag op school? Wie missen we? Zo kan het kindje van de dag al meteen zeggen wie er aanwezig/afwezig is.

Ondertussen overloopt de leerkracht de kleuters (dit adhv een taalspelletje, bewegingsspelletje,..)

ü  Dagkalender: 

We zingen een liedje ‘varieert’ en zeggen een versje ‘Maandag kijk ik naar de maan,…’ rond de dagen van de week. Het kindje van de dag benoemt de dag van de week. In de loop van het schooljaar komen er ook nog enkele begrippen bij: gisteren, morgen, overmorgen, eergisteren, eerste dag, laatste dag,..

Het kindje van de dag mag dan ook x aantal keer (naargelang weekend, vakantie,..) drukken op het oranje dagmannetje zodat deze ook correct staat met de dagkalender. Daarna wordt er een blaadje van de scheurkalender getrokken waarbij een opdracht wordt uitgevoerd (dit wordt meegegeven naar huis = ouderparticipatie).

Hij/zij mag ook een kruisje zetten op de jaarkalender. Hierbij bekijken we ook de cijfers van die dag. 

ü  Weerkalender:

We starten met een weerliedje ‘Hocus Pocus’. Daarna kiest het kindje van de dag het juiste weersymbooltje. (Winter/zomer -> eventueel ook de buitenthermometer)

ü  Weekoverzicht:

Op maandag hangen we de activiteiten uit die doorheen de week worden gegeven.

We bekijken per dag de daglijn wat er allemaal staat te gebeuren. Belangrijke gebeurtenissen worden op voorhand omhoog gehangen.

ü  Contractbord:

Elke maandagochtend wordt deze samen met de kleuters omhoog gehangen en uitgelegd zodat ze gedurende de hele week de tijd hebben om deze af te werken.

ü  Takenbord:

Elke maandagochtend krijgen de kleuters gedurende de hele week een opgelegde taak. Dit kan gaan van boodschapper, boterhammendoosdrager,…. tot vegen.

 

9u30     Turnen:

                        De kleuters gaan 2 keer per week turnen op maandag en woensdag bij juf Saskia

 

9u20     Klassikaal momentje

ü  Tussendoortje:

In de klas is er een tussendoortjeskast (beweging, muziek, taal, wero, relaxatie,..). Het kindje van de dag mag dan één symbooltje/luikje kiezen. De juf neemt er een kaartje uit en dit voeren ze klassikaal uit. Als bewegingstussendoortje gebruiken we de dvd van Bieba en Loeba.  Telkens dezelfde oef. per week.

ü  Godsdienstmomentje:

De lichten worden uit gedaan, het kaarsje wordt a.d.h.v. een liedje aangestoken, we maken een kruisteken en vouwen onze handen. We vertellen een kort Bijbelverhaal of zingen een liedje (gebedsdobbelsteen).

ü  Aanbreng nieuw thema met meegebracht materiaal:

·         Tik-Tak

·         Poppenspel

·         Wero-activiteit: waarneming, ontdekken, sorteren,..

·         Liedje of versje aanbrengen

ü  Verjaardag vieren:

·        De kleuter krijgt 1 dag op voorhand de verjaardag   

         tas mee naar huis. Indien dit op maandag voorvalt,    

         wordt de verjaardag tas op vrijdag mee naar huis   

         gegeven.

·        De verjaardagskronen zijn op voorhand allemaal  

         gemaakt en staan bovenaan de kast. De kleuters

         kiezen wel op voorhand de kleuren, vorm,

         versiering,...

·        Daarna bekijken we samen de verjaardag map en

  .       vieren zo de verjaardag:

      We zingen een verjaardag lied

      Hoeveel jaar wordt de kleuter

      De kleuter krijgt een kroon

      We maken vuurwerk

      We blazen kaarsjes uit

      We maken muziek en dansen in het rond

      We eten een gezamenlijke traktatie dat individueel verpakt is (bv: cake, pak koeken, een stuk fruit)

      We maken een verjaardagslinger om thuis 

           omhoog te hangen

      In de loop van de dag spelen we dan het

           gezelschapsspel, lezen we het boekje voor of

           bekijken/beluisteren het gene wat wordt

           meegebracht

      Elke maand worden de jarigen van die periode met de hele school nog eens extra in de aandacht gezet

                      .         Je mag iets lekkers meebrengen naar school om te 

                                trakteren, maar individuele cadeaus zijn niet

                                toegelaten op school.

 

9u50  Gezamenlijk koek-en drankmoment

               Elke ochtend = FRUIT-/GROENTENDAG

 

10u05  Toiletbezoek
                Daarna jassen aan (in de winter: mutsen, wanten en sjaal)

 

10u20  Speeltijd

 

10u45  Activiteitenaanbod

ü  Aanbod (beeldende, denkspelen, taalspelletjes,...) met de juf:

Dit aanbod gebeurt steeds aan de hoofdtafel en met maximum 6 kleuters tegelijkertijd. Nadien kan er doorgeschoven worden zodat iedereen eens aan bod kan komen.

ü  Aanbod hoeken in de klas met keuzesysteem:µ

Per activiteitenaanbod (3 x per dag: één in de voormiddag en twee in de namiddag) kunnen de kleuters kiezen tussen verschillende hoeken om in te spelen. Het is de bedoeling dat de kleuter blijft bij zijn/haar keuze die hij/zij maakte aan het keuzebord gedurende een bepaalde tijd. Elke week worden deze hoeken aangepast naargelang het aanbod.

De kleuter neemt bij dit moment zijn/haar symbooltje uit de doos en hangen het bij de desbetreffende keuze die ze nemen.

ü  Aanbod contractbord:

Dit is een bord aangepast aan de individuele noden van de kleuters. Hier worden per week enkele activiteiten/hoeken opgehangen die aangegeven worden met een pictogram en de symbolen van de kleuters. Wanneer een bepaalde activiteit goed uitgevoerd is, mag de kleuter zelf zijn/haar symbooltje terug in de doos leggen. De kleuters mogen zelf bepalen wanneer ze deze gaan uitvoeren, zo leren de kleuters omgaan met plannen, tijd, indelen,… maar het is wel de bedoeling dat alle symbolen tegen vrijdagmiddag van het contractbord zijn zodat iedereen vrij kan spelen op vrijdagnamiddag.

ü  opruimen in de klas:

Na elk speelmoment wordt er ook 10 minuten op voorhand opgeruimd. Dit wordt aangegeven met een willekeurig liedje. Wie klaar is met opruimen, mag zich rustig in de kring bezig houden met een wachtspelletje of een boek.

 

11u30 Klassikaal moment

We eindigen de voormiddag steeds met een klassikaal moment zoals een

ü  Evaluatiegesprekje

ü  Aanleren van een lied

ü  Vertellen van een verhaal

ü  Versjes aanbrengen

ü  We spelen een spelletje

ü  Godsdienstmomentje

ü  Tik tak

 

11u40     Toiletbezoek

 

11u50     Middagpauze (op woensdag 12u15)

       Wij eten gezamenlijk in de eetzaal onder toezicht van de middagtoezichters

 

13u00    Jas uitdoen

       Kleuters hangen hun jas aan de kapstok (eigen symbooltje met

       naam)

 

13.10   Kort middagonthaal (een klassikaal momentje kan ook)

ü  Vertellen van een verhaal

ü  Godsdienstmomentje

ü  Spelen met een versje of een liedje

 

13u20 Activiteitenaanbod a.d.h.v. het keuzesysteem

ü  We werken enkel nog af wat we in de voormiddag opgestart hebben.

ü  Af en toe breng ik nog iets nieuws aan bv. Wero-activiteiten: op uitstap, onderzoeken,..

ü  Bij goed weer gaan we ook soms buiten spelen (zandbak, buitenspeelgoed, fietsen...)

Extra:

Puzzelmomenten met puzzelkaarten

Fijnmotorisch werken kan worden aangeboden

Denkspelen kan worden aangeboden

 

 Vrijdag: vrij spel

ü  Aanbod in de verschillende hoeken met keuzesysteem

ü  De juf speelt mee met de kleuters en observeert verschillende zaken zoals taal, spel, samenspel, opdrachtbegrip, fantasiewereld,..

 

14u40  Klassikaal moment

ü  Kringspelletje, muziekmoment,...

ü  dagafsluiting. 

ü  Samen met ‘Flo’ en ‘Flor’ blikken we terug op de voorbije dag. 

ü  Het ‘tot morgen’-liedje wordt gezongen.

 

14u55  drank-/koekmoment + boekentas maken + Toiletbezoek

 

15u15  Speeltijd!

 

15u30  Handen ontsmetten, boekentassen nemen.

             We gaan naar huis.

 

Enkele wist-je-datjes…

ü  Klassymbool:

Elke kleuter heeft bij het begin van het schooljaar een klassymbool gekozen. Dit blijft hij/zij gedurende het hele schooljaar zodat dit een visueel kenteken voor hen is (bij de kapstok, werkbakje,..).                  

Na de paasvakantie verdwijnen alle symbolen en werken we nog enkel met hun naam (in drukletters).

ü  Klasblog:

Elk weekend vind je op deze blog een korte samenvatting van de voorbije week. Je kan er ook enkele sfeerbeelden op terug vinden. Op deze manier krijg je een betere kijk op het reilen en zeilen in het klasgebeuren. Vaak kan dit tot leuke gesprekken leiden thuis.

ü  Heen- en weermapje:

Dit is een persoonlijk mapje (gekenmerkt met hun naam en symbool).

Elke kleuter krijgt dit meestal op vrijdag mee naar huis:

  • Brieven i.v.m. het schoolgebeuren
  • Brieven i.v.m. bestelformulieren
  • Brieven i.v.m. info rond de school
  • Informatie dat gedeeld moet worden met de klasjuf.

Er wordt ook heel wat gecommuniceerd via ‘GIMME’:

  • Foto’s van schooluitstappen
  • Het thema weetje

ð  Wat vind je hierop terug:

Een weekoverzicht met per dag 2 activiteiten die aan bod zijn gekomen.

Wist je datje met belangrijke data, materiaal dat je mag meebrengen,…

  • Belangrijke info zoals zwemmen, conferenties, activiteiten,…

ü  Uitstapjes:

Wanneer we op uitstap gaan, willen we de prijs zo laag mogelijk houden. Een bus huren is zeer duur. Daarom durven we aan bereidwillige (groot)ouders vragen om ons met de auto te brengen/halen.

ü  Zwemmen:

1 keer op de maand gaan wij op vrijdagmiddag zwemmen (watergewenning). Papa Dirk (papa van juf Kelly) gaan telkens mee als extra begeleider. Meer info gaan jullie verder krijgen via GIMME.

ü  Voorbereidende schrijfoefeningen:

Elke dinsdagnamiddag gaan we samen met juf Hilde schrijfdans (Krullebol) doen. Dit houdt in grote bewegingen maken met beide armen, met verschillende materialen zoals verf, wasco’s,.. Zo groeien we stilaan tot het maken van schrijfpatronen.

ü  Bibliotheekbezoek:

1 keer op de maand gaan we op bezoek naar de bibliotheek. De kleuters mogen elk 1 boekje kiezen als dan niet binnen het thema.

ü  Brugactiviteiten met het eerste leerjaar:

1 keer op de maand op woensdag wordt er een brugactiviteit georganiseerd met het eerste leerjaar. Dit houdt in:

·         Juf Phyby leren kennen

·         De drempel om naar het eerste leerjaar te gaan verlagen

·         Leren samenwerken met reken-, taal-, doespelletjes,..

ü  Klasdoorbrekend werken met de kleuters:

1 keer op de maand organiseren we met de kleuterschool een ontdekdagje.

De kleuters krijgen hierbij de mogelijkheid om in een andere klas te een activiteit te gaan bijwonen en worden ook gedifferentieerde spelletjes aangeboden.

Als er een gezamenlijk thema is, wordt deze op maandagvoormiddag geopend met verschillende verteltechnieken vanuit een boek (Jaarthema gebonden).

ü  Taalinitiatie Frans:

Na de paasvakantie zal je kleuter veelal onbewust kennismaken met de Franse taal. Alles is opgebouwd rond eenvoudige verhalen die gevisualiseerd worden. Dit vinden de kinderen super leuk om te doen omdat het speels en onbewust gebeurt.

ü  Voorbereidend rekenen:

Al spelend leren we rekenen, oefenen we verschillende begrippen en leren we splitsen van hoeveelheden.

ü  Ouderparticipatie:

  • Voorleesmoment: We organiseren verschillende voorleesmomenten in de klas gebracht door verschillende personen (mama, papa, oma, opa, tante,...). Dit wordt telkens ingepland op een moment waarop het voor beide partijen uitkomt. Begin/einde van de dag.
  • Gezelschapsspelletjes spelen: 1 x op de maand op woensdag wordt er een gezelschapsspelvoormiddag georganiseerd. Hierbij worden er verschillende spelletjes aangeboden die we nadien kunnen inzetten in de hoekverrijking.